Hvad skal jeg på den røde løber?!

EAT LIKE A CHAMPION!

Photo credit/Freepik.com

Som kostvejleder og personlig træner interesserer jeg mig meget for, hvordan verdens topatleter plejer deres kroppe. Det er lidt en hobby for mig, nu hvor jeg i stedet bruger meget af min arbejdstid i mediebranchen, og jeg synes, det er hammer spændende at blive klogere på, hvordan kosten kan være med til at optimere vores liv og præstationer på alle fronter.

Og én af dem, jeg beundrer enormt, er den 11-dobbelte verdensmester i surf riding og ekskæreste til supersild som Cameron Diaz, Gisele Bündchen og Pamela Anderson, nemlig Kelly Slater. Han er midt i 40’erne, men stadig de helt unge konkurrenter laaaangt overlegen. Men hvordan gør han?!

Her får du (noget af) hemmeligheden bag hans succes. Nemlig hans målrettede sunde livsstil, som han i øvrigt er flink til at dele med os andre dødelige på sin Instagramprofil.

Jeg er dykket ned i nogle af de fødevarer, som han lever af, og dem kan du blive klogere på hér:

1. Chiafrø – Disse frø er fuldkorn rige på protein, omega-3 og fibre. De er gavnlige for huden, cellernes ældning, fordøjelsen og hjertet. Samtidig giver chiafrøene en langvarig energiindsprøjtning og støtter et sundt stofskifte. Proteinet i frøene opbygger musklerne, understøtter et vægttab og menes samtidig at bekæmpe brystkræft og diabetes. Ofte er chiafrø dyre og temmelig svære at få fat på, men flere og flere supermarkedskæder er begyndt at have dem på hylden, og flere producenter indtænker dem i andre kornblandinger, så de er ikke helt umulige at komme i nærheden af længere.

2. Kimchi – Er en koreansk fermenteret kål- og krydderiblanding, som har meget få kalorier, men høj næringsværdi og indeholder aminosyrer, antioxidanter, fibre, vitamin A og C, og probiotika. Blandingen understøtter immunsystemet, regulerer kolesterolniveauet, forbedrer fordøjelsen, har anti-fedme og anti-aging egenskaber og menes at reducere risikoen for kræft. Kimchi kan fås i flere helsekostbutikker.

3. Grass-fed meat. Nok skal det være økologisk, men nu er det heller ikke ligegyldigt, hvad det økologiske kød, du skal have til middag, selv har fået til middag. Forstod du den?! Hvis du går efter kød fra dyr, som er fodret med græs og ikke med korn, så har kødet en langt sundere fedtsyrersammensætning og et 2-4 gange højere indhold af omega-3 og E-vitamin. Kødets fedtindhold er med andre ord langt sundere på et græs-fodret dyr.

4. Elk Antler Extract – Et gammel kinesisk medikament, der består af ekstrakt fra elgens gevir. Yes, you heard me right! Ekstrakten har vist sig at have gode anti-aging egenskaber, det kan forbedre din fysiske og mentale skarphed, opbygge dine muskler mere effektivt og styrke immunforsvaret generelt. Det er endnu ikke lykkedes mig at finde en dansk forhandler af produktet, men hvis du kommer til USA, er der mange muligheder.

5. Bee Pollen – Pollen fra bier betragtes som en af naturens mest nærende fødevarer. Det består af omkring 40% protein og anses for at forbedre udholdenhed og vitalitet. Samtidig skulle det reducere din trang til at go crazy i usunde fødevarer. Det er kendt for at forebygge infektionssygdomme som forkølelse og influenza, og det er samtidig godt for tarmene og din hud. Det siges at børn har en bedre mental udvikling, hvis de også får lov at smage den søde pollen.

6. Tang – Navnligt brunalger. Tangen har et lavt fedt- og kalorieindhold, men indholder mange antioxidanter, mineraler (især jod og calcium), enzymer og fibre. Tang er med til at øge hjernens funktion og skabe et stabilt energiniveau.  Det fremmer skjoldbruskkirtlens hormonproduktion, styrker knogler og muskler og forbedrer hjerte-kar-sundheden.

7.  Shilajit – En harpiksholdig masse, som er udråbt i Indien som “Destroyer af Weakness ‘. Denne næringsrige biomasse indeholder humus og fulvus-syrer og er med til at understøtte cellefornyelse, et afbalanceret blodsukker, bedre absorptionen af vitale næringsstoffer, en skarp intelligens, en effektiv afgiftning fra kroppens celler, samt forbedret hukommelse og humør.

8. Ginseng – Bladene har længe været brugt som urtemedicin. Det er deres indhold af ginsenoider, der forbedrer hukommelsen og humøret. Samtidig anses det for at bekæmpe diabetes, kræft, ADHD og risikoen for luftvejssygdomme med hele 48%.

9. Mandelmælk – Denne mælketype har et lavt fedtindhold, men er fuld af energi. Dette alternativ til mejerimælken indeholder ingen kolesterol eller laktose, men er samtidig rig på proteiner, lipider, mineraler (bl.a. calcium, jern og kalium) og vitaminer. Mandelmælken er kendt for at reducere risikoen for kræft og forhøjet blodtryk. Den er med til at styrke knogler, muskler, hjertet, nyrerne og huden, og i nogle samfund sidestiller man den faktisk med modermælk.

10. Ashwagandha – Som også kendes som indisk ginseng. Ashwagandha er en robust plante med anti-inflammatoriske, antibakterielle, antidepressive, hjerte-beskyttende, anti-diabetiske, afstressende og antioxiderende egenskaber.

Hvis Kelly Slater virkelig har disse fødevarer på den daglige menu, er det måske ikke så mærkeligt, at han er så skarp. Så må vi bare vente på at Danmark kommer lidt ind i kampen hvad angår specielle fødevarer.

Vigtigst i dette indlæg er nok, at vi som mennesker virkelig bør prioritere vores egen sundhed frem for alt andet. For hvad er man uden den?!

Og så lige kombineret med lidt positiv tænkning, som for eksempel at forestille sig, at man ligner hende på billedet øverst ;-D (Photo credit/Freepik.com)

 

Kh

Christina Bjørn

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvad skal jeg på den røde løber?!