RABATKODE: få 20% på boligsortimentet!

Kan du heller ikke sove?!

image

Hvis du lider af søvnmangel i kortere eller længere perioder, så har jeg desværre alt for meget erfaring at dele ud af. Den får du hér.

For hvis du vidste, hvor tit jeg har stået og skyggebokset inde i stuen klokken tre om natten i ren arrigskab og frustration over (igen) ikke at kunne sove! Også før jeg blev gravid og fik en baby, som ville ammes hver halvanden time døgnet rundt de første 10 måneder. Og i hvert fald to gange hver nat i de efterfølgende 8!

Søvnmangel har i perioder været ved at drive mig til vanvid. Bogstaveligt talt. VANVID! For hvis der er noget, der er hovedrystende idiotisk, så er det at ligge dér og vente hele natten på at falde i søvn, lige inden vækkeuret ringer eller bebsen vil op og have endnu en tår varm mælk.

Som regel har jeg haft svært ved at falde i søvn, fordi det med årene er blevet et ”projekt” for mig at sove. Som i ”åh-ååh, nu er det snart nat, jeg kan garanteret ikke sove”. Frygten for ikke at kunne sove, har siddet i mig, og jeg har haft en forudindtaget holdning til, hvordan natten skulle gå. Når jeg så endelig har været faldet i søvn, er jeg som regel vågnet op efter et par timer og har ligget vågen i en to-tre-fire-fem timer. FØJ hvor har jeg hadet nætterne i perioder af mit liv. Især i de perioder, hvor jeg har sendt morgenradio på The Voice, P3 og P7.

Derfor har jeg prøvet rigtig mange ting, for at blive en bedre sover. Melatonin, Baldrian, lange løbeture, lydbånd med bølgeskvulp og en søvndyssende mandestemme, som prøver at lokke mig med ud i den mørke skov – ren mentalt. Og når mine nærmeste, i den bedste mening, har sagt ”jamen, du skal bare ligge og slappe af”, ”tænk på noget rart”, eller midt på dagen har prøvet med ”så gå da ind og sov et par timer nu”, har jeg spyet usynlig drageild ud gennem næsen af raseri over ikke at blive forstået bare en lille smule. Ergo har jeg måttet erkende, at folk som kan finde ud af at sove, absolut ikke kan finde ud af at sætte sig ind i et liv med søvnmangel.

Så hvis du læser dette, ja, måske endda klokken 03:44, fordi du er stået op for at blive klogere på dine søvnproblemer (been there many times), så kan jeg fortælle dig, hvad der har hjulpet mig til at opnå i hvert fald fem timers dyb søvn de fleste nætter, plus det løse. Og søvntrackeren på mit fitnessarmbånd giver mig ret. Mere om den bedste søvn- og fitnesstracker jeg har kunnet støve op i et senere indlæg…

Min ”kur” er en kombination af flere ting, og jeg vil efterhånden våge at påstå, at jeg er lidt af en ekspert på området. Autodidakt, bevares. Det handler om at få det limpiske system i hjernen og det parasympatiske system i kroppen til at arbejde sammen. Det lyder utroligt, at man skal arbejde for at falde i søvn og sove godt, men det er ikke så slemt, som det lyder.

Det parasympatiske system har du måske læst om i skolebøgerne. Det er den del af nervesystemet, som gør os afslappede og rolige. Giver os en rolig puls, et roligt åndedræt og en rolig puls. Kan du mærke det? Roooolig. Aaaaah. Du opnår bedst den tilstand, ved at gøre noget behageligt, som får dine tanker ud at flyve. Det er dér de gamle Anders And-blade kommer ind i billedet hjemme hos mig. Drop de nye, de er latterlige. Nej, jeg kan anbefale årgang 1985-2005. Så snart jeg slår op på første side og kan se de velklippede hække på Paradisæblevej, så daler mit adrenalinniveau drastisk – og det er dér, vi skal hen. For med for meget adrenalin og ”åh nej, jeg kan sikkert ikke sove” i kroppen, ingen søvn til mor hér. Heller ikke til dig.

Længe inden sengetid og Anders And, en tre-fire timer inden faktisk, har jeg startet den anden del af min mirakelsøvnkur. Den har jeg stående ude i haven i form af en citronmelisse. Den er temmelig træt nu, fordi vi er midt i oktober, men jeg har klippet mig et forråd til fryseren. Det er plantens æteriske olier og fenolske syrer (hvis du vil vide hvilke, så: neraler, geranialer, caryofyller, labiatgarvestoffer, bitterstoffer, polyfenoler, tanniner, flavonoider, rosmarinsyrer og triterpenoider) som tager en stor del af æren for plantens mange gode egenskaber. Og det har man vidst i snart 2000 år, siden den romerske botaniker Plinius begyndte at tale pænt om den, så det er ikke noget, jeg lige finder på. Siden Middelalderen har man også kaldt citronmelissen for Hjertensfryd, fordi den gør hjertet roligt og lindrer uro – foruden at være effektivt mod alt fra depression, herpes, allergi, dårlig fordøjelse, forhøjet blodtryk, hårtab, migræne, dårlig hud, you name it…

Nå, men rent praktisk, så gør citronmelissen nogle helt konkrete ting ved din søvntørstige krop. Først og fremmest afhjælper den overproduktion af thyoideahormon fra skjoldbruskkirtlen, hvilket er med til at få dig ud af den kroniske træthed. De æteriske olier i planten har en let bedøvende og beroligende effekt, og jeg drikker så altså te af bladene først på aftenen (mår jeg husker det) og ikke lige inden sengetid, for så vågner du alligevel, fordi du skal tisse. Er du ikke til te, så har alene dét at indånde dampende fra citronmelissens æteriske olier en positiv effektivt på det limpiske system – den del af hjernen, som bl.a. håndterer angst, uro og hjertebanken. Så hvis du ikke er te-typen, kan det også gavne dig at mase nogle friskplukkede blade og give hovedpuden en lille smøretur inden sengetid.

Jeg har også bevidst brugt citronmelissen til min datter. I kombination med god zoneterapi, daglige cykelture med de små tykke lamseben og hyppige trilleture til mave- og sideleje, er jeg overbevist om, at citronmelissens gavnlige effekt også har fundet vej til hende gennem modermælken. Havde jeg ikke ammet, ville jeg helt sikkert have givet hende et par skefulde afkølet citronmelissete sidst på dagen, da den har en krampeløsnende effekt og lindrer uro i det umodne fordøjelsessystem, som forskningen mener kan være skyld i kolikken. Planten er bivirkningsfri i normale doser og kan derfor bruges til de helt små.

Da min datter var omkring fire måneder begyndt mit hår at falde af. I totter. Vitterligt. Er du gal, det er skræmmende. Især fordi gravide ofte har et rigtig godt og blankt hår, som nærmest ikke fælder. Det gav mig endnu en grund til at drikke citronmelissete, som styrker håret og normaliserer fedtudskillelsen i hovedbunden.

Jeg kunne blive ved med at fortælle om alle fordelene, som også tæller nedsættelse af (fødsels)depression, styrker hukommelsen og koncentrationen, hvilken også er på overarbejde hos nybagte forældre, så jeg vil i stedet hellere opfordre dig til at prøve citronmelissen.

Bare husk, at den spreder sig helt vanvittigt, så overvej hvor du planter den, hvis du selv går i gang. Bladene kan høstes fra juni måned og frem til september. Pluk helst af bladene, hvor den endnu ikke blomstrer.

Kom gerne med dine gode råd til bedre søvn herunder eller fortæl, hvis nogle af mine råd virker hos dig!

Sov sødt!

Kh C

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

RABATKODE: få 20% på boligsortimentet!